Zoeken
  • Jason van Kampen

Social media: waarom het een meerwaarde is voor bedrijven

Social media is booming en blijft zich continu ontwikkelen. Geen wonder dus dat steeds meer bedrijven social inzetten binnen de online marketing strategie. Toch bestaat er voor bedrijven nog steeds veel onduidelijkheid rondom social media. Wat houdt het precies in? Waarom bieden social media veel kansen voor ondernemers en hoe kunnen deze kansen het beste worden benut?


Social media is gigantisch

Wereldwijd is de aanwezigheid op social media gigantisch groot. Maar ook binnen Nederland is de markt minstens zo indrukwekkend. Met de komst van web 2.0. rondom het jaar 2001 heeft de ‘stem’ van consumenten een enorm bereik gekregen. Dit noemen we ‘user-generated content’. Deze vorm van content ontstaat binnen de zogenaamde ‘online consumer communities’ en heeft soms verrassend veel invloed. Zo kunnen social media kanalen en influencers het gedrag en de keuzes van je (potentiële) klanten behoorlijk beïnvloeden. Daarom is het voor bedrijven belangrijk om juist daar aanwezig te zijn en aan de conversaties deel te nemen.


10 redenen om social media in te zetten


Kort samengevat zijn er 10 redenen voor bedrijven om social media in te zetten:


Vergroten naamsbekendheid: door gebruik te maken van social media vergroot je de online aanwezigheid van je bedrijf. Door het bereik van je merk of product te vergroten, zullen consumenten jouw merk- of productnaam eerder herkennen en blijft de naam top-of-mind.

Online reputatiemanagement: met de komst van web 2.0. is het voor ondernemingen erg gemakkelijk geworden om op internet te monitoren wat klanten van jouw merk vinden. Door social media te monitoren kun je als ondernemer snel reageren op reacties van (potentiële) klanten en negatieve feedback opvolgen.

Stilstand is achteruitgang: in veel branches geldt het gezegde ‘stilstand is achteruitgang’. De komst van social media heeft de marketing voorgoed veranderd. Het Internet is onderhevig aan constante veranderingen. Van belang dus voor jouw bedrijf om deze te volgen. Social media is inmiddels volwassen, waardoor je er als (innovatief) bedrijf eigenlijk niet meer omheen kunt. Om nog maar te zwijgen over de massale aanwezigheid van je (potentiële) doelgroep. Beïnvloeding koopgedrag: het social media netwerk van consumenten heeft een aanzienlijke invloed op het koopgedrag. Consumenten die merken op social media volgen, kopen die producten vaker en bevelen deze ook regelmatig binnen het eigen netwerk aan.

Expertstatus: je bedrijfsprofiel/weblog is een uitgelezen kans om door de consument als expert te worden bestempeld. Via een profiel kun je consumenten op de hoogte houden van het laatste nieuws over je bedrijf, maar ook van branchegerelateerd nieuws. Wanneer er op regelmatige basis relevante nieuwsartikelen worden gedeeld, gaat de consument jouw bedrijf als expert zien Genereer website traffic: het is goed om in geplaatste berichten waar mogelijk een link toe te voegen naar jouw site. Door plaatsing van regelmatige updates met een link kun je via ‘clicks’ extra traffic op de corporate website genereren. Inkomende links zijn verder een erg belangrijke factor bij zoekmachine marketing. Invloed op zoekmachine rankings: veel social media websites maken gebruik van no-follow tags. Dat wil zeggen dat zoekmachines ze niet volgen. Desondanks scoren social media websites vaak erg hoog in zoekmachines. Als mensen het over je site hebben (en linken via social media) is dit een natuurlijk proces. Zoekmachines hechten veel waarde aan websites met een natuurlijk linkprofiel. Niche & local marketing: met de komst van social media is niche marketing nog gemakkelijker geworden. Bedrijven kunnen via sociale platformen gericht zoeken op bijvoorbeeld demografische kenmerken en interesses. Ook leent social media zich uitstekend voor locatie gebonden diensten. Werving nieuw talent: recent onderzoek van MrWork laat zien dat een meerderheid van de bedrijven al minimaal 3 verschillende social media gebruikt voor werving. Input productontwikkeling: door monitoring van social media kanalen krijg je tevens inzicht in de wensen van de klant. Deze input is uitstekend inzetbaar voor het innoveren van je producten.

Maar hoe zet jij social media dan in? Ok, dus social media bieden volop kansen. Wat nu? De eerste stap is het creëren van een doordachte social media strategie. Bepaal hierin wat je wilt bereiken en stem hier de doelstellingen op af. Bekijk ook op welk kanaal precies de kansen liggen, zodat je doelgericht te werk gaat. Zorg dus voor een goed plan en je zult merken dat social media ook voor jouw bedrijf volop te bieden heeft!


Wil je meer weten over de kansen in Instagram voor uw organisatie? Neem contact op met Instant Growth.


#blog #instagram #socialmedia #bedrijfspagina #socialmediagrowth #instantgrowth

12 keer bekeken